Onsdag 24. sept. kl 10:30-16:00 inviterer vi til vårt årlige RetailSeminar. Denne gangen hos Norrøna House på Lysaker.

Vi serverer 9 innsiktsfulle foredrag, gode pauser for mingling og en deilig lunsj. 
For de som har anledning avslutter vi dagen med en aperitif og en sosial mingletapas på huset.

Retail er landets nest største arbeidsplass med over 360 000 ansatte. Næringen er dessuten landets tredje største i total verdiskapning – etter olje og gass og helse og omsorg.

Årets tematikk "Mennesker - ikke algoritmer - slik vinner fysisk handel i en digital verden" vil dreie seg om Retail sitt DNA og hvordan fysisk handel tilpasser seg og vinner i den digitale tidsalderen. Trenden viser at det er generasjon Z (15-28 år) som driver veksten for fysisk handel. Denne kundegruppen forventer opplevelser, personalisering og effektiv handel. Samspill mellom utleier og leietaker er derfor et suksesskriterie for alle som ønsker å treffe forbruker på deres behov. 

På årets Retail Seminar har vi fokus på nettopp denne tematikken. For jo bedre du blir på samspill, desto større blir verdiskapningen! Du møter bl.a. Thon Gruppen sin nye Direktør Kjøpesenter i Norge Øyvind Tronier Halvorsen, Styreleder og medeier i Varner-Gruppen Petter Varner i samtale med Ole Christian Apeland og du får høre Kyrre M. Knutsen fra Sparebank1 Sør-Norge snakke om folks lommebok. Vi får gode debatter md toppfolk innen retail og finanspolitikk og flere inspirerende foredrag. 

For de som blir med på sosial middag rett i etterkant av seminaret er prisen for måltid og drikke 1300kr med vin/øl og 900kr med alkoholfritt.

Deltakerliste pr. 13. august her.

Program:

09:30 Registrering og mingling - lett servering

10:30 Foredrag med pause

12:45 Lunsj

14:00 Foredrag med pause

16:00 Faglig program slutt

16:05 Aperitif for de som har booket middag

16:30 Mingletapas i lokalet

Et tilbakeblikk fra Høstseminaret i 2023 her

Program

Onsdag – 24.09.2025

09:30
–10:30

Registrering og mingling

Bekreft din ankomst, få utlevert deltagerbevis og ta deg tid til hyggelig prat med bransjekolleger. Fyll opp kaffe- eller tekoppen så er vi snart igang.

Registrering, småmat og sosialisering.
10:30
–10:40

Velkommen

10:40
–11:05

Forbrukers lommebok det neste året

Den erfarne sjeføkonomen og analysesjefen Kyrre Knudsen fra SpareBank 1 Sør-Norge gir oss sine tanker om folks lommebok i tiden som kommer. Hva kan vi forvente i forbruk og prioriteringer?

Kyrre har bred erfaring innen finansmarkeder, makroøkonomi, dataanalyse, bank- og energimarkeder – både i privat og offentlig sektor, inkludert internasjonalt og nasjonalt fokus.

Kyrre M. Knudsen
Sjefsøkonom og analysesjef, SpareBank 1 Sør-Norge
11:00
–11:15

Det er ikke størrelsen det kommer an på...

Vi møter den engasjerte senterlederen Christina Omland fra Årets Kjøpesenter, Amfi Vågsbygd i Kristiansand, til en kort prat. Hva har tittelen betydd for senteret? Har det gitt noen effekt og hva er planene videre Christina?

Christina Omland
Senterleder, Amfi Vågsbygd
11:15
–11:30

Vår kunnskap – din trygghet

På Retail Arena i mars var det Apotek1 som tok tittelen Årets Kjede. Kjeden har høyt fokus på å utvikle kunnskapsrike medarbeidere som gjennom sin rådgivning og oppfølging skal skape bedre helse og økt velvære for kundene kan driftsdirektør Vigdis Lillebuen fortelle. I en bransje hvor nettopp kunnskap er vesentlig for kundenes trygghet har Apotek 1 bygget et opplæringsprogram med suksess.

Vigdis Lillebuen
Driftsdirektør, Apotek1
11:30
–11:50

Kaffepause

Vi fyller på kopp og den sosiale delen av hjernen

11:50
–12:05

Sunniva inspirerer og veileder

Sunkost ansatte nylig Sunniva som en viktig inspirator og veileder for kundene. Sunniva er ikke av kjøtt og blod, men en chatrobot. Anders Kjellén, administrerende direktør i Sunkost, forteller at Sunniva er der 24/7 enten du trenger hjelp til å finne riktige produkter, forstå ingredienser eller få råd om naturlig livsstil, spore pakken din eller hva det skulle være. Bli bedre kjent med Sunniva her.

Anders Kjellén
Adm.dir. Sunkost
12:05
–12:25

Husk at ingen bryr seg

Man må aldri glemme at det handler om folk og at de fleste ikke bryr seg. Det er med et sånt utgangspunkt man kan klare å oppnå oppmerksomhet og kanskje til og med dialog. For å lykkes som merkevare må markedsføringen skape engasjement og emosjonell tilknytning. Og da trumfer kreativitet AI. Dette forteller kreativ leder i Per Høj, Øyvind Waage, mer om her.

Øyvind Waage
Kreativ leder, Per Høj
12:45
–13:45

Lunsj og mingling

Nyt lunsjen og den gode praten
13:45
–14:25

Debatt om Temu og varehandelens betingelser

Paneldebatt med kort innledning fra Insights & Effect Manager Silje T. Lindvig om Schibsteds analyse om hvor mye nordmenn nå legger igjen utenfor Norge. Hva betyr dette for norsk varehandel i forhold til konkurranseevne, økonomi og kvalitet på varene i forhold til bærekraft. 

Du møter bl.a. Erling Ølstad, daglig leder og medeier Mester Grønn. Bror William Stende, direktør faghandel i Virke, en fra kjøpesenterkjedene og enten finanspolitisk ansvarlig fra Arbeiderpartiet eller Fremskrittspartiet (Hans Andreas Limi) - avhengig av hvem av de to som sitter i regjeringsforhandlinger på den tiden og dermed ikke kan delta.

Bror William Stende
Direktør Faghandel i Virke
Silje T. Lindvig
Insights & Effect Manager i Schibsted
Erling J. Ølstad
Eier og Adm. dir. Mester Grønn
Hans Andreas Limi
1. nestleder Fremskrittspartiet - fraksjonsleder Finanskomiteen
Representant fra Arbeiderpartiet
Ikke avklart hvem
14:25
–14:40

Norrøna presenterer seg

Norrøna tenker litt annerledes en den generelle kjedebutikken. Fokus på produkt, kvalitet, merkevare og verdi er høy og noe som har ledet til suksess. Hvor skal de nå?

14:40
–15:00

Kaffepause

Vi fyller på koppene

15:00
–15:25

Hva nå Thon Gruppen?

Øyvind Tronier Halvorsen tok 12. mai i år over som Direktør Kjøpesenter Norge i Thon Gruppen. Her forteller han om hvordan de ser for seg fremtiden i norsk varehandel. Han vil også snakke om utvikling av kjøpesenter fremover, og om hvordan gårdeiere og leietakere kan videreutvikle kjøpesenteret som handelssted og møteplass.

Øyvind Tronier Halvorsen
Direktør Kjøpesenter Norge, Thon Gruppen
15:25
–15:55

Kulturbygging og ledelse

Petter Varner, styreleder og medeier i Varner-Gruppen, i samtale med Ole Christian Apeland forteller om kulturbygging og ledelse og trua på fysisk handel i Norge.

Petter Varner
Styreleder og medeier, Varner-Gruppen
Ole Christian Apeland
Adm.dir Apeland
16:00
–16:30

Aperitif for alle som skal på mingletapasen

16:30
–19:00

Sosial tapasmiddag (frivillig, men husk påmelding)

Vi nyter en deilig tapas på huset.

Bookes samtidig som du melder deg på. Husk å bestill med eller uten alkoholholdig drikke.

Påmelding

Velg deltakerpakke

Påmelding er 100% bindene fra 15. aug 25 og blir ikke refundert etter denne dato.
Deltagerpakke inkl. lunsj 
Middag fra ca 16.30 

Deltakerinformasjon

Navn

Fakturamottaker

Faktura sendes enten pr EHF eller faktura e-post adresse 
Samtykke 
Samtykke