Onsdag 24. sept. kl 10:30-16:00 inviterer vi til vårt årlige RetailSeminar. Denne gangen hos Norrøna House på Lysaker.
PS! Vi er utsolgt med 132 plasser, og venteliste er igangsatt.
Deltakerliste pr. 15. sept.
Vi serverer 9 innsiktsfulle foredrag, gode pauser for mingling og en deilig lunsj.
For de som har anledning avslutter vi dagen med en aperitif og en sosial mingletapas på huset.
Årets tematikk "Mennesker - ikke algoritmer - slik vinner fysisk handel i en digital verden" vil dreie seg om Retail sitt DNA og hvordan fysisk handel tilpasser seg og vinner i den digitale tidsalderen. Trenden viser at det er generasjon Z (15-28 år) som driver veksten for fysisk handel. Denne kundegruppen forventer opplevelser, personalisering og effektiv handel. Samspill mellom utleier og leietaker er derfor et suksesskriterie for alle som ønsker å treffe forbruker på deres behov.
På årets Retail Seminar har vi fokus på nettopp denne tematikken. For jo bedre du blir på samspill, desto større blir verdiskapningen! Du møter bl.a. Thon Gruppen sin nye Direktør Kjøpesenter i Norge Øyvind Tronier Halvorsen, Styreleder og medeier i Varner-Gruppen Petter Varner i samtale med Ole Christian Apeland. På scenen står også fjerde generasjon Norrøna Jørgen Jørgensen og du får høre Kyrre M. Knutsen fra Sparebank1 Sør-Norge snakke om folks lommebok. Du får en viktig debatt om varehandelens betingelser med deltakere fra kjedene, sentrene, Virke og politikere - rett og slett toppfolk innen retail og finanspolitikk og flere inspirerende foredrag.
For de som blir med på sosial middag rett i etterkant av seminaret er prisen for måltid og drikke 1300kr med vin/øl og 900kr med alkoholfritt.
Slik kommer du til Norrøna House: Fra CC-vest, fra Lysaker togstasjon, i bil fra E18 Med bil er det langt flere p-plasser rundt CC Vest.
Adresse: Norrøna House, Vollsveien 13H, 1366 Lysaker
Et tilbakeblikk fra Høstseminaret i 2023 her
Program
Onsdag – 24.09.2025
Registrering og mingling
Bekreft din ankomst, få utlevert deltagerbevis og ta deg tid til hyggelig prat med bransjekolleger. Fyll opp kaffe- eller tekoppen så er vi snart igang.

Velkommen
Konferansier Tomas Oberg og styreleder Enza Mola Sundbye ønsker velkommen


Lommeboka til forbruk fremover
Den erfarne sjeføkonomen og analysesjefen Kyrre Knudsen fra SpareBank 1 Sør-Norge gir oss sine tanker om folks lommebok i tiden som kommer. Hva kan vi forvente i forbruk og prioriteringer?
Kyrre har bred erfaring innen finansmarkeder, makroøkonomi, dataanalyse, bank- og energimarkeder – både i privat og offentlig sektor, inkludert internasjonalt og nasjonalt fokus.

Det er ikke størrelsen det kommer an på...
Vi møter den engasjerte senterlederen Christina Omland fra Årets Kjøpesenter, Amfi Vågsbygd i Kristiansand, til en kort prat. Hva har tittelen betydd for senteret? Har det gitt noen effekt og hva er planene videre Christina? Christina og Tomas tar en prat.

Vår kunnskap – din trygghet
På Retail Arena i mars var det Apotek1 som tok tittelen Årets Kjede. Kjeden har høyt fokus på å utvikle kunnskapsrike medarbeidere som gjennom sin rådgivning og oppfølging skal skape bedre helse og økt velvære for kundene kan driftsdirektør Vigdis Lillebuen fortelle. I en bransje hvor nettopp kunnskap er vesentlig for kundenes trygghet har Apotek 1 bygget et opplæringsprogram med suksess.

Kaffepause
Vi fyller på kopp og den sosiale delen av hjernen

Sunniva inspirerer og veileder
Sunkost ansatte nylig Sunniva som en viktig inspirator og veileder for kundene. Sunniva er ikke av kjøtt og blod, men en chatrobot. Anders Kjellén, administrerende direktør i Sunkost, forteller at Sunniva er der 24/7 enten du trenger hjelp til å finne riktige produkter, forstå ingredienser eller få råd om naturlig livsstil, spore pakken din eller hva det skulle være. Bli bedre kjent med Sunniva her.

Husk at ingen bryr seg
Man må aldri glemme at det handler om folk og at de fleste ikke bryr seg. Det er med et sånt utgangspunkt man kan klare å oppnå oppmerksomhet og kanskje til og med dialog. For å lykkes som merkevare må markedsføringen skape engasjement og emosjonell tilknytning. Og da trumfer kreativitet AI. Dette forteller kreativ leder i Per Høj, Øyvind Waage, mer om her.

Status på arbeidet med standard leiekontrakt
Anette Thunes fra Føyen og Kjetil Vågen fra CLP gir deg status om utarbeidelse av standard leiekontrakt for kjøpesenter i regi av Norsk Eiendom.


Lunsj og mingling

Retail Arena, Awards og høstens program
Norsk Retail Hub tilbyr konferanser, seminarer og frokostmøter rundt om i landet. I tillegg direktesendte webinarer og ikke minst Norsk Kjøpesenterindeks. Her litt info om det som kommer.
Rammebetingelse for landets nest største bransje
Paneldebatt med kort innledning fra Insights & Effect Manager Silje T. Lindvig om Schibsteds analyse om hvor mye nordmenn nå legger igjen utenfor Norge.
Hva betyr dette, TEMU m.m. for norsk varehandel i forhold til konkurranseevne, økonomi og kvalitet på varene i forhold til bærekraft.
Du møter Erling Ølstad - daglig leder og medeier Mester Grønn. Bror William Stende - direktør faghandel i Virke, Hans Jørgen Mørland - Adm.dir. Scala Eiendom og 1. nestleder og finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet Hans Andreas Limi.





Velkommen til naturen
I 1929 etablerte den norske friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen Norrøna. 96 år senere er det 4. generasjon Jørgen Jørgensen som eier og leder selskapet.
Å skape verdens beste utendørsprodukter og tilby unike opplevelser gjennom ansvarsfull drift er selskapets visjon. Jørgen forteller mer.

Kaffepause
Vi fyller på koppene

Morgendagens kjøpesenter
Øyvind Tronier Halvorsen tok 12. mai i år over som Direktør Kjøpesenter Norge i Thon Gruppen. Her forteller han om hvordan de ser for seg fremtiden i norsk varehandel. Han vil også snakke om utvikling av kjøpesenter fremover, og om hvordan gårdeiere og leietakere kan videreutvikle kjøpesenteret som handelssted og møteplass.

Kulturbygging og ledelse
Petter Varner, styreleder og medeier i Varner-Gruppen, i samtale med Ole Christian Apeland forteller om kulturbygging og ledelse og trua på fysisk handel i Norge.


De som har bestilt middag møtes til aperitif. Alle andre, tusen takk for at dere kom. Håper dere fikk inspirasjon å ta med til dine kolleger.
Sosial tapasmiddag (frivillig, men husk påmelding)
Vi nyter en deilig tapas på huset.
Bookes samtidig som du melder deg på. Husk å bestill med eller uten alkoholholdig drikke.