Årets Retail Hub – En hyllest til de som gjør en forskjell!
Denne prisen går til den handelsplassen som virkelig har utmerket seg det siste året – uansett størrelse eller utgangspunkt. Vinneren har, basert på sine egne forutsetninger og sitt marked, oppnådd noe ekstraordinært og fremstår som et forbilde for hele bransjen.
Årets Retail Hub kan være et kjøpesenter, en handlegate, et sentrum, en handelspark eller en annen form for organisert handelsdestinasjon. Felles for alle er at de har et sterkt samarbeid på tvers av aktører, og at de sammen bidrar til å utvikle handel, skape gode opplevelser og fremme bærekraft i sitt nærområde. Sammen bygger de en felles merkevare og setter en ny standard for hva en handelsplass kan være.
Har dere gjort noe unikt det siste året? Da kan nettopp dere bli Årets Retail Hub 2025!
Deltakerkriterier:
- Felles organisering: Det må finnes en form for fellesskap og styringsstruktur f.eks. i form av felles markedsføring, bærekraftarbeid og driftssamarbeid.
- Minimumsstørrelse: Årets Retail Hub må bestå av et definert område med minst 10 virksomheter innen handel, servering eller service.
- Driftstid: Retail hub´n må ha vært etablert og aktiv i minst 2 år (siden 1. januar 2024).
- Det må være en bevissthet rundt strategisk utvikling – kort- og langsiktig.
- Kandidaten har utført noe ekstraordinært ut ifra sine forutsetninger.
- Resultatutvikling: Omsetning, besøksutvikling eller annen relevant dokumentert resultatindikator bør være positiv eller bedre enn snittet i tilsvarende segment.
- Eventuelle nye tiltak som vurderes, må ha vært operative i minimum 8 måneder i inneværende år (2025).
- En retail hub kan vinne prisen flere ganger.Senteret eller destinasjonen skal ha vært i drift i minst 2 år. (Siden 1. januar 2024)
Vurderingskriterier:
Overordnet presentasjon (10%)
- Visjon og strategi, etablert, større endringer og utvikling
Nøkkeltall (25%)
- Omsetning, besøk, konseptmiks innen butikk-, servering- og servicetjenester
Posisjon og markedsarbeid (15%)
- Posisjon og nedslagsfelt, synlighet mot forbruker og lokalmiljø, internkommunikasjon mellom aktørene og arbeid mot myndigheter og media.
Innovasjon og utvikling (15%)
- Arbeid med innovasjon, innsikt og utvikling av fremtidens handel
Tilgjengelighet og infrastruktur (10%)
- Åpningstider, parkering, kollektivt, sykkelparkering, elbillading, universell utforming og sikkerhet
Bærekraft og samfunnsansvar (10%)
- Sosial bærekraft
- Tilrettelegging innen miljø og drift
Opplevelse (15%)
- Fellesområder og atmosfære, servicetjenester og kundeopplevelser
Årets Retail Hub skal på ett eller flere av disse områdene ha gjort noe som er enestående, nyskapende eller på en fremragende måte sammenliknet med andre. Juryen vil vektlegge totaliteten, og hvordan hub´n har utnyttet sine forutsetninger til å skape verdier for både næringsliv og lokalsamfunn.
VIKTIG! INNSENDELSE AV MATERIELL:
Send gjerne en presentasjon i f.eks. Power Point inkl. foto og filmer i den da juryen ikke kan forholde seg til mange vedlegg. Gjør det oversiktlig for juryen. Vær kritisk når du sender inn bilder og filmer slik at de holder en god kvalitet. Heller færre gode bilder enn mange dårlige som stort sett viser det samme. Presentasjonen din påvirker naturligvis juryen.
Er filen tung benytt helst WeTransfer som kanal for innsendelse.
PÅMELDINGSFRIST TORSDAG 15. JANUAR 2026
Påmeldingsavgift er 2 000 kr. ekskl. mva.
Sponsor Årets Retail Hub er MK Illumination Norge
